تصویر جلد کتاب داستان های کوتاه کافکا

عنوان : داستان های کوتاه کافکا

نویسنده: فرانتس کافکا

مترجم: علی اصغر حداد

چاپ اول: زمستان 1384

ناشر: نشر ماهی

 

فرانتس کافکا سوم ژوییه 1883 در پراگ در دامان خوانده ای یهودی به دنیا آمد. از سال 1901 تا 1906 نخست زمانی کوتاه در رشته ادبیات آلمانی، و سپس در رشته حقوق تحصیل کرد. پس از دریافت درجه دکترا در رشته حقوق و گذراندن یک دوره یک ساله کارآموزی سرگرم کار شد. وی از سال 1907 تا زمان بازنشستگی (1922) کارمند شرکت بیمه سوانح کارگری بود. در اواخر 1917 نخستین علائم بیماری سل در او ظاهر شد و سرانجام همین بیماری در سوم ژوئن 1924 او را به کام مرگ فرو برد.

فرانتس کافکا وصیت کرده بود نوشته های چاپ نشده اش سوزانده شود. اما دوست صمیمی و وصی او ماکس برود از انجام این خواسته سر باز زد و به این ترتیب تعدادی از برجسته ترین آثار ادبی قرن بیستم را از نابودی رهانید. رفتار تردید آمیز کافکا در نقد نوشته های خود، و حتی امتناع از انتشار آن ها نشانگر ناخشنودی او از خویشتن خویش است. اما همین ناخشنودی زمینه ساز آفرینش آثاری شد که در اهمیت آن هر چه گفته شود کم است.1

کتاب داستان های کوتاه کافکا بی شک از جمله آثاری است که خواندن آن نه تنها برای دوست داران کافکا بلکه برای علاقمندان ادبیات ضروری است. علارغم اهمیت آثار کافکا در گذشته ترجمه هایی که از آثار کافکا انجام می شد عموما از زبان انگلیسی و یا فرانسه صورت می گرفت، اما به لطف حضور علی اصغر حداد، این کتاب مستقیما از زبان آلمانی ترجمه شده است.کتاب شامل 5 بخش و 3 پس گفتار است:

I. آثاری که در زمان حیات کافکا منتشر شده اند

II. آثاری که کافکا به طور پراکنده در مجلات ادبی منتشر کرد

III. آثاری که پس از مرگ کافکا منتشر شدند

IV. تمثیل ها و پاراکودس ها

V. پیوست ها

درباره کافکا

سال شمار زندگی فرانتس کافکا

آلبوم عکس

از متن کتاب

پیک ها

به اختیار خود آنان گذاشتند پادشاه شوند یا پیک پادشاه. به شیوه ی کودکان جملگی می خواستند پیک باشند. از این رو پیک های بسیاری یافت می شود. آنان شتابان سراسر جهان را در می نوردند و از آن جا که پادشاهی نیست، پیام های بی معنی شده را به گوش هم می رسانند. دوست می داشتند به زندگی فلاکت بار خود پایان دهند، ولی دل آن ندارند، زیرا سوگند وفاداری یاد کرده اند.

1. برگرفته از متن کتاب