ایران و زندگی روزمره

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ب.ظ سروش
واکنش جنگ و گریز

واکنش جنگ و گریز

احتمالا تا کنون بارها تجربه مواجهه با رویدادی استرس زا و یا تهدید آمیز را داشته اید. ممکن است در این شرایط احساس خشک یا میخکوب شدن، سرخ شدن چهره و یا احساس گرم شدن را تجربه کرده باشید. همچنین اگر در این وضعیت از توان بدنی خود استفاده کرده باشید، حتما متوجه افزایش شدید و غیر منتظره آن شده اید. ممکن است همواره تجربه مطلوبی در این شرایط نداشته باشید. قطعا تجربه بیان جملاتی در هنگام عصباتیت را داشته اید که بعدها از آن پیشیمان شده اید. اتفاقی که در زبان عامه به آن نرسیدن خون به مغز می گویند! آن چه در این شرایط روی می دهد واکنش جنگ و گریز (fight or flight) در بدن است که در طی هزاران سال در طول تکامل، در انسان شکل گرفته و منجر به حفظ بقای انسان و پشت سر گذاشتن تهدیدات شده است.

ادامه مطلب...
۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۴۵ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سروش
چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۱۲ ق.ظ سروش
اندورفین مخدر درون بدن

اندورفین مخدر درون بدن

در آغاز دهه 70 محققان به دنبال بررسی نحوه تاثیرپذیری مغز در برابر مواد مخدر نظیر هروئین و مورفین بودند. آن ها دریافتند که مخدرها با گیرنده های سلول هایی تعامل می کنند که در مغز و نخاع شوکی به فراوانی یافت می شوند. هنگامی که این مخدرها توسط گیرنده ها جذب می شوند، سبب کاهش و یا بلوکه شدن انتقال سیگنال های درد در بدن می گردند. اما سوال این جا بود که چرا گیرنده هایی مخصوص مخدرها در بدن وجود دارند؟ محتمل ترین پاسخ این سوال این است که بدن می بایست شامل موادی شبیه به مخدرها باشد که به صورت طبیعی در بدن تولید می شوند.

ادامه مطلب...
۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۲:۱۲ ۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سروش
شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲ ب.ظ سروش
خشونت و اطاعت از صاحبان قدرت: آزمایش میلگرام

خشونت و اطاعت از صاحبان قدرت: آزمایش میلگرام

در صورتی که فردی به شما دستور دهد تا به دیگران شوک الکتریکی 400 ولتی وارد کنید، آیا از دستورش اطاعت خواهید کرد؟ بدون شک اکثر افراد به این سوال پاسخ منفی می دهند، با این حال استنلی میلگرام، استاد روانشناسی دانشگاه ییل در دهه 1960 به دنبال یافتن پاسخ این سوال، آزمایشی طراحی کرد که منجر به نتایج شگفت آوری شد.

ادامه مطلب...
۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۲۲ ۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
سروش