از بین تمام فیلم‌سازان ایرانی، مجتبی میرطهماسب وجهه‌ای متفاوت برای من دارد. این وجهه نه حاصل شناخت من از افکار و عقایدش است و نه به خاطر جایگاه هنری‌اش. جدا از تمام فیلم‌هایی که ساخته، مجبتی میرطهماسب را دوست دارم، چون سه تن از شخصیت‌های تاریخی این کشور را جاودانه کرده.

یک دهه پیش وقتی به بهانه‌ی ساخت کلیپ تبلیغاتی ده دقیقه‌ای به گلاب زهرا رفت، درایتش باعث شد، نتیجه‌ی کار تبدیل شود به حدود دو ساعت فیلم از همایون صنعتی‌زاده و داستان شهین‌دخت سرلتی و گلاب زهرا. از همایون صنعتی‌زاده خواسته بود تا به جای کلیپ تبلیغاتی، از راش‌هایش برای ساخت مستندی در مورد شهین‌دخت سرلتی و همایون صنعتی‌زاده استفاده کند. همایون اما در جواب گفته بود تنها در صورتی موافق ساخت فیلم است که خودش در هیچ جای فیلم نباشد. خود میرطهماسب می‌گوید با ترس و لرز از عواقب کارم فیلم را نشان همایون دادم. فیلم که تمام شد، مرا بغل کرد و رفت. فردایش آمد و با پخش فیلم موافقت کرد. به این فکر می‌کنم که اگر آن کلیپ تبلیغاتی نبود، حالا ما حتی یک مستند 10 دقیقه‌ای هم از زندگی دو انسان بزرگ این سرزمین نداشتیم.

بانوی گل سرخ تنها جاودانگی میرطهماسب نیست. او چهار سال زمان گذاشت تا توران میرهادی را هم جاودانه کند. این روزها دائم به این فکر می‌کنم که ما از نبود الگو رنج می‌بریم. دورمان پر شده از آن‌هایی که می‌خواهند یک شبه به بالای نردبان رقابت برسند. جامعه‌مان را پر کرده‌ایم از الگوهای فردگرایی که همه چیز را برای خودشان می‌خواهند. توران خانم دقیقا عکس این است. حالا که خودش ثبت شده، نیازی به هیچ توضیحی ندارد. می‌خواستم چیزی متفاوت از آن‌چه دیگران درباره‌ی مستند گفته‌اند بنویسم. اما مگر جمله‌ای بهتر از همان چه خودش از توصیه‌ی مادرش می‌گوید وجود دارد؟ "غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کن".

مستند توران خانم یک بار در خرداد به مدت کوتاه از طریق سایت هاشور پخش شد. با این حال خیلی‌ها از جمله تعداد زیادی از دوستان من موفق به دیدنش نشدند. امروز اما متوجه شدم که اکران مستند برای بار دیگر کلید خورده و تا پایان همین ماه ادامه دارد. اگر مستند را ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنم  حتی اگر تنها دو ساعت زمان خالی دارید، این بار از دستش ندهید. تمامی درآمد این مستند در اختیار شورای کتاب کودک و فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد، پس لطفا اگر برایتان سخت نیست، به تعداد بینندگان بلیط بخرید.

خرید بلیط و مشاهده مستند توران خانم از سایت هاشور

صفحه ویکی پدیا توران میرهادی

توضیح سایت هاشور در مورد مستند

خرید بلیط و مشاهده مستند بانوی گل سرخ