ریجارد براتیگان

 

ریچارد براتیگان در 30 ژانویه سال 1935 در تاکوما، واشینگتن به دنیا آمد. پدرش پیش از تولد او خانه را ترک کرد و دوران کودکی او در فقر گذشت. براتیگان هرگز به کالج نرفت. در میانه های دهه 1950 او به سانفرانسیسکو رفت و به جنبش بیت پیوست. براتیگان در سال 1950 با ویرجینیا دیون آدلر _ مادر تنها فرزندش، یانت _ ازدواج کرد ( آن ها در سال 1970 از یکدیگر جدا شدند ). گرچه براتیگان مشخصا به عنوان یک نویسنده بیت شناخته نمی شود، اما نفرت نسل بیت از ارزش های طبقه متوسط، دنیای تجارت گرایی و تبلیغات و همرنگی با جماعت در آثار او نیز به شدت وجود دارد.
موفقیت او به عنوان یک نویسنده و شاعر با حاشیه های بسیاری همراه بود. او آثار متعددی را در نشریات به چاپ رساند که هیچ کدام مورد توجه قرار نگرفت. اما پس از انتشار " صید قزل آلا در آمریکا " در سال 1967 که بسیاری آن را بهترین رمان او می دانند، توجه عمومی به سوی او جلب شد و او به عنوان اسطوره مکتبی جدید شناخته شد. سال 1970 صید قزل آلا برای آمریکا تبدیل به نامی برای یک کمون، مکتبی آزاد و حتی روزنامه ای زیرزمینی شد.
سال 1972 براتیگان به خانه ای کوچک در کالیفرنیا نقل مکان کرد تا از دید عموم دور باشد. در طی هشت سال، او به ندرت قرارهای ملاقات برای مصاحبه و یا سخنرانی را می پذیرفت. سال 1976 برای نخستین بار به ژاپن سفر کرد. در ژاپن او با آکیکو آشنا شد و این دو در سال 1978 با یکدیگر ازدواج کردند. با این حال آن ها دو سال بعد از یکدیگر جدا شدند. طی سال 1984 براتیگان در دانشگاه مونتانا به تدریس پرداخت، اما خیلی زود از این کار استعفا داد. در نهایت در اکتبر سال 1984، جسم بی جان او در شرایطی در خانه اش پیدا شد که به گفته پلیس چهار یا پنج هفته پیش از آن، با شلیک گلوله خودکشی کرده بود.

پانوشت: این مطلب در آینده تکمیل خواهد شد...