جنبش های دهه 60 میلادی و به خصوص جنبش هیپیزم، بخش مهمی از تاریخ جنبش های اجتماعی و دانشجویی را در بر می گیرند. در ادامه قصد داریم تا به گونه ای خلاصه و در قالب مقالات مختلف به این برهه از زمان و جنبش هیپیزم بپردازیم.

چگونه همه چیز شروع شد : انتخاب جان کندی به ریاست جمهوری

 

ژانویه 1961 آمریکا شاهد رئیس جمهور جدیدی بود، جان اف کندی. او جوان ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بود که جان تازه ای به کاخ سفید بخشید و نشانگر نسل جدیدی از آمریکایی ها بود. شور و انرژی او به راستی مسری بود. او سخنرانی مراسم تحلیف خود را با این جملات به پایان رساند: "این فریاد وحدت نسل جوان برای مشارکت در بزرگترین دموکراسی جهان بود و با هم تصویری جدید از آینده مان خواهیم ساخت." او حتی به ما وعده ی ماه را داد!

کندی از مرزهایی جدید سخت گفت. در نخستین روز مارچ کندی در سازمان صلح، سازمانی که جوانان به مردم کشورهای فقیر کمک می کردند تا آرزوهایشان را برآورده سازند، رفت. کندی علارغم محدودیت هایی که در تصویب طرح هایش در کنگره داشت، در آمریکا و سایر کشورها به شدت محبوب بود. در این دوره جاه طلبی و خوش بینی مردم آمریکا در اوج خود به سر می برد.  

اما پیش از آن که کندی بتواند آمریکا را به صلح و کامیابی برساند، 22 نوامبر 1993 در دالاس به قتل رسید. گلوله ای که جان کندی را به قتل رساند، همه ی ما را مورد اصابت قرار داد. آن ها توهم ما را نابود کردند تا واقعیت کثیف زندگی در آمریکا به هشیاری ما هجوم آورد.آن روز آن قتل اعتماد همه ی ما را به توهم رویای آمریکایی نابود کرد.

اما برای آمریکایی ها، زندگی همواره مجموعه ای از قول های شکسته شده و رویاهای نابود شده است.