بهمن دارالشفایی را خیلی‌ها با مستند جمعه‌های فرهاد می‌شناسیم. همان‌که با خواندن تصنیف بازم صدای نی میاد / آواز پی‌درپی میاد فرهاد در آن وضع جسمانی و با آن صدای تکرار نشدنی پایان می‌یابد. دارالشفایی که تحصیل‌کرده‌ی شریف و LSE است و پس از پایان تحصیل و بازگشت به ایران، به روزنامه‌نگاری و ترجمه مشغول است، حالا بعد از وبلاگش آق‌بهمن، کانال تلگرامی دارد که در آن پست‌های توییتری خودش و دوستانش را نشر می‌دهد. گاهی از نظراتش می‌نویسد. گاهی از فوتبال و درنهایت گاهی کتاب معرفی می‌کند. چند روز پیش اما نظرسنجی جالبی در کانالش قرار داد که به نظر ایده‌ی مفیدی هم پشتش هست:

خیلی وقتا پیش میاد که دوستام میگن فلان کتابی رو که معرفی کردی برامون بخر و بیار. فکر کردم شاید این کار رو بشه یه‌کم گسترده‌تر انجام داد که کتابا راحت‌تر به دست آدما برسه.

 فرض کنین من وقتی این‌جا کتاب معرفی می‌کنم تهش یه شماره کارت هم بذارم که اگر این کتاب رو می‌خواین فلان‌قدر بریزین که کتاب براتون پست شه (قیمت کتاب + هزینه پست) و مثلا ظرف ۳ روز در تهران و ۶ در روز شهرستان به دستتون برسه. چنددرصد ممکنه سفارش بدین؟

مدل کتاب‌ها هم همین‌هایی است که همیشه معرفی کردم.

و لطفا صادقانه جواب بدین نه برای دلخوشی احتمالی من. اینو هم در نظر بگیرین که بعضی سایت‌ها تخفیف دارن یا ارسال رایگان، ولی این‌جا مبلغ پشت جلد کتاب حساب میشه و هزینه پست. گزینه‌ها در پست بعد.

 

تا این لحظه 1300 نفر در نظرسنجی شرکت کرده‌اند که عدد قابل‌قبولی است. اما چرا این نظرسنجی و ایده را مفید می‌دانم؟ من معمولاً بر اساس قواعد خاص و با طی کردن مراحل مشخصی کتاب جدید می‌خرم و عموماً هم خرید اینترنتی نمی‌کنم. اما گاهی معرفی کتابی را در وبلاگی که خواننده‌ی همیشگی‌اش هستم می‌بینم و قصد خرید هم می‌کنم، ولی گذشت زمان باعث فراموشی شده و نتیجه این‌که کتاب را از دست می‌دهم. مزیت این ایده از دست ندادن چنین کتاب‌هایی است. اگر کتابی را دوست داشته باشم و یا برایم جذاب باشد، می‌توانم همان زمان کتاب را سفارش دهم. مزیت دوم هم کسب سود حاصل از اختلاف قیمت خریدوفروش است. ناشران معمولاً تخفیفی در حدود 30 درصد برای خریداران عمده قائل می‌شوند.

چرا ایده‌ی بهمن دارالشفایی را مطرح کردم؟ دلیل اول این‌که اگر مثل من کتاب‌هایی را به این شکل ازدست‌داده‌اید و حالا این ایده را مفید می‌دانید به کانال تلگرامی بهمن دارالشفایی بروید و در نظرسنجی شرکت کنید. دلیل دوم اما کمی مهم‌تر است. وبلاگ‌هایی که به‌صورت تخصصی به معرفی کتاب می‌پردازند همیشه برای من از احترام خاصی برخوردارند، چراکه لازمه‌ی آن‌ها مطالعه‌ی مرتب کتاب‌های جدید نشر است و معمولاً درنهایت هم بازخوردی کمتر از سایر وبلاگ‌ها دریافت می‌کنند. از سوی دیگر بدون چشم‌داشت مالی نقش بیلبوردهای تبلیغاتی را برای ناشران ایفا کرده و ضعف‌های تبلیغاتی ناشران را پوشش می‌دهند. به همین دلیل این ایده را مطرح کردم تا اگر نویسنده‌ی وبلاگ معرفی کتاب هستید و به ناشران هم دسترسی قابل قبولی دارید، به انجام آن فکر کنید. حالا که تعداد چنین وبلاگ‌هایی کاهش پیداکرده، شاید کسب درآمدی هرچند اندک بتواند وبلاگ نویسان را به ادامه‌ی کار به‌صورت جدی‌تر ترغیب کند.

در آخر هم معرفی کافه‌کتاب که مدت زیادی از ایجادش نمی‌گذرد و رسالتش معرفی کتاب‌های ناشران ایرانی است. طراحی مرتب و تمیزی دارد، تا حدودی فاصله‌اش را با یک سایت خبری یا امثال آن حفظ کرده و فضای وبلاگ گونه را در ادبیاتش حفظ کرده، خوانندگان پیگیری دارد که باعث شده علاوه بر متن معرفی کتاب‌ها به نظرات خوانندگان هم دسترسی داشته باشید و من این آخری را بسیار مهم می‌دانم. البته نواقصی هم وجود دارد که امیدوارم برطرف شود. برای مثال من به بخش روانشناسی سر زدم و از کتاب‌های معرفی‌شده به نظر می‌رسد هنوز نویسنده‌ی تخصصی برای این بخش ندارند. اشکال دیگر هم نبود فیلد وبلاگ/وب‌سایت در بخش نظر دهی است. من افرادی را که در مورد کتاب‌ها نظر می‌دهند نمی‌شناسم و طبیعی است که دوست دارم اگر نظری را می‌خوانم بتوانم وارد وبلاگ نویسنده‌اش شده و از نویسنده‌ی نظر اطلاعات بهتری پیدا کنم.

مورد آخر این‌که به دنبال جمع‌آوری فهرستی از وبلاگ‌های معرفی کتاب هستم تا در یک ماه آینده فهرست آن‌ها را به انتهای این مطلب اضافه کرده و یا در بخش دیگری از وبلاگ قرار دهم. اگر وبلاگ خوبی را می‌شناسید، لطفاً به من معرفی کنید تا فهرست بهتری تولید شود.